COADA

Crima si pedeapsa


COADA
de Israel Horovitz
traducerea Mihnea Columbeanu

Regia: Iarina Demian

 

Data premierei: 13 octombrie 2014

Durata spectacolului: 1h20 fără pauză

 

coada 2
coada 3
coada 4
coada1
1/4 
start stop bwd fwd
Fleming Nicodim Ungureanu
Stephen
Tudor Chirilă
Molly
Mariana Dănescu / Irina Ungureanu
Dolan
Ion Grosu
Arnall
Cristian Creţu

Asistent regie: Silvia Moroşanu
Coregrafie: Andreea Novac
Ilustraţie muzicală: Tudor Chirilă
Scenografie: Dana Istrate

Regizor tehnic: Mihaela Oance

foto: Adi Bulboacă

 

În „Coada”, cinci indivizi stau, omenește, la coadă. Nu e „Coada” noastră, estică, nu e „Coada” unei solidarități în care se strecoară „șopârle” în contra unui Partid, ba chiar a unui Lider, Unic. E o alta – e „Coada” eternă și universală, în care oamenii se întrec, într-o ierarhie mereu supusă revizuirii, se întrec, în disprețul Ecleziastului, ca și cum ar conta. (...) În “Coada”, fiecare vrea să fie primul, ba chiar fiecare e la un moment dat primul. Nimeni nu se poate sustrage acestui mers al „Cozii”, mecanicii sale interne, mecanismelor sale, cum nimeni nu se poate sustrage umilințelor, trădărilor și iluziilor care compun, de la primul om, chiar de la el, întâiul, viața.

În întregul spectacol se cunoaște, bineînțeles, influența Iarinei Demian, care l-a condus cu acea grație dincolo de care se poate citi, cum s-a întâmplat de atâtea și atâtea ori înainte, (...) o exigentă dragoste, deopotrivă tânără și durabilă, de teatru. Găsesc în „Coada” toate ingredientele care pot face dintr-un spectacol acel atât de rar succes și de public și de critică. (Andrei Craciun)

Iarina Demian a creat un spectacol tulburător. O poveste care începe ca un scheci – un tânăr neconvenţional face băşcălie de unul mai puriu şi mai credul, ajunge să se decupeze ca o amplă şi impecabil construită metaforă a lumii în care ne mişcăm, un mediu în care nimeni nu menajează pe nimeni şi regulile competiţiei sunt sinonime cu cele are junglei. Regizoarea care îşi valorifică şi de această dată experienţa redutabilă de actriţă aduce împreună actori cu o genetică artistică complexă ce le permite să acopere atât registrul comic cât şi nuanţele vădit tragice. Concepţia regizorală le-a oferit un cadru coerent, stabil, sigur în care s-au putut manifesta. Tudor Chirilă e într-o formă de zile mare, într-un personaj care pare a fi scris pentru el. Radu Gheorghe într-o înduioşătoare partitură în care îi sunt valorificate atât sensibilitatea cât şi cinismul fin şi umorul (uneori) involuntar. Ion Grosu cu o ludicitate eficientă la maximum şi o incredibilă energie perfect canalizată. Şi o mare surpriză – Irina Ungureanu, o actriţă cu farmec, forţă şi personalitate de care sigur vom mai auzi.  (Razvana Nita)

Remarcabil “citește” teatral această piesă regizoarea Iarina Demian. Fără niciun ajutor prin decor, pe o scenă goală, manevrează mișcarea febrilă a personajelor și veghează atent la interpretarea fiecărui rol. Actriță cu experiență fiind, regizoarea subliniază miezul tematic și substratul metaforei prin actori. Excelent este Tudor Chirilă în Stephen, un tânăr rebel, dornic de parvenire artistică, având drept model pe Mozart. Sunt bine cunoscute calitățile muzicale ale lui Tudor Chirilă și le aplică în reprezentație pentru definirea lui Stephen, strălucit. Meritul major al actorului este însă, descifrarea rostului fiecărei replici și trăirea intensă, cu firesc a fiecărei situații de confruntare cu semenii din preajmă. Sugerează în profunzime cauzele revoltei lui Stephen, neputința de a fi un Mozart, dar și indignarea ivită în fața manifestărilor orgolioase ale celor din preajmă. (Ileana Lucaciu)