Povestea lui Liviu Ciulei se identifică, până la a se confunda, cu cea a Teatrului Bulandra, în care s-a afirmat și a lucrat, influențându-l cu spiritul său în modul cel mai subtil și profund.
adus de doamna Lucia Sturdza Bulandra, devenind în 1957 regizor montând Omul care aduce ploaia de Richard Nash și din 1963 director al teatrului până în 1972; direcție la care este forțat să renunțe după interzicerea spectacolului Revizorul, montat de Lucian Pintilie. Directoratul lui Liviu Ciulei a marcat începutul unei perioade faste pentru Teatrul Bulandra, când s-au montat spectacole de excepție: Cum vă place - un spectacol revoluționar, creat în 1961 urmat de alte creații geniale - Opera de trei parale, Leonce și Lena, O scrisoare pierdută. A descoperit și format o școală de actori, iar toți marii actori și-au legat numele de el: Clody Bertola, Ileana Predescu, Gina Patrichi, Fory Etterle, Toma Caragiu, Octavian Cotescu, Victor Rebengiuc, Irina Petrescu, Mariana Mihuț, Rodica Tapalagă, Ion Caramitru, Florian Pittiș, Ștefan Bănică toți aceștia reprezentând generația de aur a teatrului românesc. Timp de o jumătate de secol, atât viața, cât și cariera artistică a lui Liviu Ciulei au fost prolifice.
și un excepțional regizor de film, arhitect, scenograf, actor, profesor, fiind unul dintre cele mai fervente spirite artistice care au contribuit la renașterea teatrului în anii 50, continuând să creeze și să ofere publicului un teatru viu, profund marcat de iubirea pentru om și lupta pentru apărarea drepturilor politico-sociale ale acestuia într-o perioadă din anii comunismului ostilă drepturilor omului. Parcursul lui de onoare este lung și se întinde dincolo de granițele Teatrului Bulandra, de care a fost atât de profund legat întreaga viață.
În 1980 părăsește România și lucrează în multe țări din Europa, precum și în Statele Unite ale Americii, Canada și Australia. Peste 50 de spectacole înscriu numele său în istoria teatrului de dincolo de ocean. Micului panteon de mari regizori contemporani trebuie să-i adăugăm numele lui Liviu Ciulei. împreună cu Peter Brook și Jerzy Grotowski, acest regizor român este un adevărat novator în domeniul teatrului.
Devine directorul Teatrului Tyrone Guthrie din Minneapolis, Minnesota (Statele Unite), iar din 1986 e profesor de teatru la Columbia University și New York University. Montează și la Sidney, în Australia, și pe cele mai importante scene din Germania. Creațiile lui, realizate peste hotare, l-au transformat în ochii criticii, într-unul dintre artiștii care au contribuit în mod esențial la dezvoltarea mișcării teatrale a secolului XX. După1989 revine în țară, regizând o serie de piese celebre. Devine director onorific al Teatrului Bulandra, teatrul căruia i s-a dedicat cu trup și suflet, dar mai ales cu multă iubire.
SPECTACOLUL | ANUL | ACTOR | REGIZOR | SCENOGRAF | |
COSTUME | DECOR | ||||
Scufita rosie | 1949 | X | X | X | |
Cumpana | 1949 | X | X | ||
Mic pitic, inima de voinic | 1949 | X | |||
Cei din urma | 1950 | X | |||
Oameni de azi | 1952 | X | X | ||
Omul care aduce ploaia | 1957 | X | |||
Omul cu arma | 1958 | X | X | X | |
Profesiunea doamnei Warren | 1958 | X | X | ||
Sfanta Ioana | 1958 | X | X | X | X |
Hamlet | 1959 | X | X | ||
Sotul ideal | 1959 | X | X | ||
Azilul de noapte | 1960 | X | X | X | |
Menajeria de sticla | 1960 | X | |||
Passacaglia | 1960 | X | X | X | X |
Copiii soarelui | 1961 | X | X | ||
Cum va place | 1961 | X | X | X | |
Costache si viata interioara | 1962 | X | |||
Rustica 50-60 | 1962 | X | |||
Clipe de viata | 1964 | X | X | ||
Opera de trei parale | 1964 | X | X | ||
Intriga si iubire | 1965 | X | |||
Un tramvai numit dorinta | 1965 | X | |||
D ale carnavalului | 1966 | X | |||
Moartea lui Danton | 1966 | X | X | X | |
Procesul Horia | 1967 | X | X | ||
Julius Caesar | 1968 | X | |||
Macbeth | 1968 | X | X | ||
Puricele in ureche | 1969 | X | |||
Harfa de iarba | 1970 | X | |||
Leonce si Lena | 1970 | X | X | ||
Play Strindberg | 1971 | X | X | X | X |
O scrisoare pierduta | 1972 | X | X | X | |
Puterea si adevarul | 1973 | X | X | X | |
Elisabeta I | 1974 | X | |||
Tranzit | 1974 | X | X | ||
Azilul de noapte | 1975 | X | |||
Lungul drum al zilei catre noapte | 1976 | X | |||
Pescarusul | 1977 | X | X | X | |
Furtuna | 1978 | X | X | ||
Lungul drum al zilei catre noapte | 1979 | X | |||
O scrisoare pierduta | 1979 | X | X | X | |
Gin Rummy | 1980 | X | X | ||
Desteptarea primaverii | 1991 | X | X | ||
Visul unei nopti de vara | 1991 | X | X | ||
Hamlet | 2000 | X | |||
Henric al IV-lea | 2005 | X | |||
Sase personaje in cautarea unui autor | 2005 | X | X |
Teatrul Bulandra
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to