CORIOLANUS

CORIOLANUS

Un spectacol de Alexandru Darie

 

Premiera 25 octombrie 2018

 

 

 

DSC_0036
DSC_0041
DSC_7551
DSC_7615
DSC_7776
DSC_7784
IMG_2018
IMG_20181008_135301
IMG_20181008_135752
IMG_3294
01/10 
start stop bwd fwd


 

„Coriolanus” este o megaproducţie îndelung aşteptată care redeschide apetitul pentru magia, consistenţa şi impactul teatrului ca „oglindă a vieţii”; un spectacol care revitaliează peisajul nostru teatral conferindu-i un plus de fermitate, personalitate, măreţie şi catarsis. Lasaţi-vă telefoanele la garderobă! Tot ce e esenţial, tot ce e obligatoriu să se întâmple în următoarele patru ore, se va petrece pe scenă. Şi garantez că va lăsa urme. (Răzvana Niţă)

Darie, Neculai si Deliu au adus Hollywood-ul intr-o sufragerie! Si asta e prima dovada de genialitate a unui spectacol cum n-a mai fost altul, vreodata, prin locurile acestea. (Mihai Brezeanu)
 

Spectacolul lui Alexandru Darie e o uriașă dezlănțuire de forțe, din care nu lipsește nimic. Totul e construit cât mai realist, luptele se dau în fața ta, la doar câțiva metri, bombele explodează acolo, oameni în flăcări traversează scena, efecte de Hollywood sunt reproduse în teatru într-un fel în care nu le credeai posibile. Sunt lacrimi, e sânge, e foc, e frică, e război. (Monica Andronescu)

Prin „Coriolanus“, spectacolul său de la Teatrul Bulandra, regizorul Alexandru Darie reînnoadă cu tradiţia marilor sale spectacole din anii ’90: vizuale, de o intensitate aproape epidermică, la scară mare şi pe teme mari. Textul lui Shakespeare indică clar duşmanul oricărei societăţi: populismul şi voinţa monstruoasă a plebei, ceea ce în epoca noastră, cu dominaţia reţelelor sociale şi aşa-zisa „democratizare“ a gusturilor, devine foarte actual. (Doinel Tronaru)

Coriolanus este un spectacol eveniment, un manifest de idei elaborat cu mijloace teatrale. Și chiar dacă poți să nu fii de acord cu aceste idei, contrazise cu argumente de tot spectrul politic de la centru spre stânga, spectacolul merită tot respectul atât pentru conținutul pe care îl poartă, cât și pentru felul coerent și plin de forță cu care transcrie acest conținut în scenă. Într-o societate pentru care ideile ar mai conta, un asemenea spectacol ar merita să genereze o dezbatere de idei în amfiteatrul mai mare al opiniei publice. (Cristina Modreanu)

“Gloata hranita gratis distruge statul”. E una dintre replicile care imi zornaie si acum in urechi, dupa o seara cu o capodopera: montarea lui Alexandru Darie a lui Coriolan. (Lucian Mândruţă)

Prin amploarea viziunii, prin actualitatea politică, spectacolul „Coriolanus“ al regizorului Alexandru Darie se impune ca o realizare de referință a Teatrului Bulandra. (...) Alexandru Darie proclamă de la înălțimea experienței sale teatrale exemplare necesitatea întoarcerii la acest fel de teatru serios, care pune în discuție, din punct de vedere politic, eterna problemă a puterii în relație cu masele și, filozofic, idei despre victoriile iluzorii, despre conducători și deșertăciunea gloriei, fidelitate și trădare, dar mai ales despre unicitatea omului, despre individualitate și obligația de a ține cont de ea. (Doina Papp)

O legătură, între ieri și azi. Când în pofida multor, multor ani ce ne despart de povestea real istorică a lui Coriolanus ai impresia că spectacolul de la Bulandra a reușit un mic miracol artistic. Doua milenii, atât de îndepărtate, mi-au devenit deodată foarte, foarte apropiate, deși nici un moment nu am pierdut prezența fiecăreia, a celor două lumi. Erau două și erau una. „Găselnița” unor costume dintr-o epocă veche în timpul nostru sau invers, de obicei e doar un truc. O mică șmecherie de inovator ce vrea, cu ori ce chip să fie recunoscut modern și super-personal. Aici „trucul” nu mai e așa ceva. Ci realmente o exprimare plastică a unei stări, a unor lucruri ce nu se schimbă. Lucruri ? Nu. Caractere? Da. Știam că „Bulandra” are un ansamblu artistic, tehnic și actoricesc bun, câteodată foarte bun. Și „Coriolanus” nu dezminte credința mea, așa că trebuie să amintesc și numele colaboratorilor lui Ducu Darie la acest real succes. Pentru mine sunt nume noi și nume de mult cunoscute. Partea decorativă, adică scenă și sală, poartă numele arhitectului Octavian Neculai, îmbrăcămintea lor, o are la bază pe Lia Manțoc, muzica pe Cristian Lolea, iar regizorul Darie e și autorul luminii spectacolului. Toți, împreună și separat, merită mulțumirile noastre, ale spectatorilor. (Lucian Giurchescu)

Citeam, într-un interviu oferit de Alexandru Darie, că a simţit nevoia - montând acest spectacol - să scoată din el frica, groaza spre care-l împinge luciditatea. Şi sub acest aspect, cred că ne aflăm în faţa unei depline izbânzi artistice. (Bogdan Burileanu)

În cei aproape doi ani în care am repetat la Coriolanus am învăţat extrem de multe lucruri, atât profesionale cât şi pur şi simplu umane, şi practic mi-am mai făcut o "şcoală", pe lângă învăţăturile pe care le-am deprins şi încă le deprind din anii de facultate. O şcoală de teatru, teatru în cea mai pură formă a lui, teatru de calitate, teatru grandios, teatru adevărat. O şcoală pe care nu ţi-o oferă din păcate nimeni, pe care trebuie să o "furi" cum poţi, atât de necesară pentru a completa puţinii ani de studiu pe care îi avem la dispoziţie pentru aprofundarea unei arte atât de complexe. (Vlad Brumaru)

Prin montarea spectacolului „Coriolanus” de William Shakespeare la Sala „Toma Caragiu” a Teatrului Bulandra, Alexandru Darie face cea mai coerentă demonstraţie de gând regizoral limpede într-un spectacol de teatru politic care nu adaptează un text scris cu mai bine de 400 de ani în urmă despre un subiect încă şi mai vechi cu alte multe secole. „Coriolanus”, cu toate că este îmbrăcat în uniformele militare contemporane şi zdrenţele uşor recognoscibile ale prezentului şi dotat cu replici de armament foarte veridic, nu este o adaptare după piesa lui Shakespeare. Este chiar cea scrisă de el însuşi. Şi nu dezbate nicio problemă de identitate, nici de toleranţă, nici de migraţie scăpată de sub control, nici de egalitate de orice fel. Este unul dintre spectacolele care transmit un mesaj clar şi limpede, asumat, într-o manieră perfect justificată artistic; nu este nici numai „teatru de dragul teatrului”, nici propagandă boită cât să pară artă. Este un spectacol solid, robust, în care personajul principal este gândul regizoral ca un fir roşu dus fără să se încâlcească de la un capăt la celălalt în cele peste patru ore; o demonstraţie de mesaj social şi un comentariu pertinent şi lucid al vieţii cotidiene transmise cu mijloace exclusiv teatrale. (Alina Epîngeac)

 „Coriolanus” marchează revenirea lui Alexandru Darie la teatrul politic, reprezintând aducerea actorului înapoi în arena socială şi politică şi reconfirmând aderenţa regizorului la un tip de teatru pe care Lev Dodin îl numea „teatru serios”.  Este un spectacol cu trimiteri foarte concrete la actualitate. „Ştim cu toţii afirmaţia lui Orwell – cine nu cunoaşte istoria, riscă să o repete”, spune Alexandru Darie. (Simona Chiţan)

Coriolanus nu este un spectacol despre trecut, dimpotrivă. Darie evită o actualizare in corpore a textului, preferînd nişte aluzii: soldaţii au uniforme şi arme ca trupele NATO (trimitere la conflictele din Irak, Afganistan şi Siria şi la controversele care le însoţesc), plebeii înfometaţi vorbesc spaniola (referire la crizele alimentare din Venezuela, unde inflaţia a atins 80.000%), personajele folosesc replici cunoscute ale unor politicieni români, refugiaţii par a vorbi arabă. Spectacolul este o reflecţie asupra unui conflict în care nu există bine şi rău: cîţiva obsedaţi de putere se luptă cu mase lipsite de gîndire critică şi inapte de a-şi urmări interesele. Este aici un pesimisim profund al regizorului faţă de lumea contemporană. Şi nu aş zice că este gratuit. (Oana Stoica)



Citeste mai mult: adev.ro/pmaz1h

 

„Coriolanus” marchează revenirea lui Alexandru Darie la teatrul politic, reprezintând aducerea actorului înapoi în arena socială şi politică şi reconfirmând aderenţa regizorului la un tip de teatru pe care Lev Dodin îl numea „teatru serios”. Este un spectacol cu trimiteri foarte concrete la actualitate. „Ştim cu toţii afirmaţia lui Orwell – cine nu cunoaşte istoria, riscă să o repete”, spune Alexandru Darie.

Citeste mai mult: adev.ro/pmaz1h

 

„Coriolanus” marchează revenirea lui Alexandru Darie la teatrul politic, reprezintând aducerea actorului înapoi în arena socială şi politică şi reconfirmând aderenţa regizorului la un tip de teatru pe care Lev Dodin îl numea „teatru serios”. Este un spectacol cu trimiteri foarte concrete la actualitate. „Ştim cu toţii afirmaţia lui Orwell – cine nu cunoaşte istoria, riscă să o repete”, spune Alexandru Darie.

Citeste mai mult: adev.ro/pmaz1h